Vrhnúť sa do podnikania je poriadna výzva, no ak máte svojim zákazníkom čo ponúknuť, určite sa oplatí.
05.03.2025
Podnikanie je cestou ku slobode a oproti klasickému pracovnému pomeru aj k výrazne vyšším zárobkom. Je len na vás, koľko zákazníkov si váš produkt alebo služba nájde.
Veľa ľudí však s podnikaním váha – odradzujú ich hlavne nevyhnutné papierovačky, komunikácia so štátom a daňové povinnosti. Nemusí však ísť o nič zložité a trochu snahy teraz vám pravdepodobne navždy zmení život. Prinášame malý prehľad toho, na čo nezabudnúť a ako sa k postaveniu na vlastné nohy naozaj odhodlať.
Na začiatku sa treba rozhodnúť pre vhodnú formu podnikania – kým v prípade trvalého pracovného pomeru za vás odvody rieši zamestnávateľ a vy na účet dostanete už čistú mzdu, v prípade živnosti aj s.r.o je to trochu zložitejšie.
Živnosť sa oplatí v prípade jednoduchšieho podnikania, najmä v prípade, že nebudete mať žiadne alebo len minimálne náklady. Táto voľba je zo začiatku rozhodne ideálna pre rôzne administratívne práce “od počítača” ako sú copywriteri, programátori, odborníci na marketing a podobne.
Veľkou výhodou je možnosť viesť jednoduché účtovníctvo, kedy budú všetky prijaté faktúry vaším príjmom a na strane výdavkov si potom uplatníte tzv. paušálne výdavky až do výšky 60 % (maximálne 20 000 eur) z tejto sumy. V marci ďalšieho roka tak daň zaplatíte iba z rozdielu tejto sumy.
Zabudnúť však nesmiete na niekoľko povinností – na začiatku sa budete musieť registrovať na živnostenskom aj daňovom úrade a od tohto roka vám pribudne aj povinnosť mať v banke špeciálny podnikateľský účet. Nejde však o nič zložité.
Pri zakladaní živnosti si však dajte pozor, aby ste si nechali zapísať tú správnu v súvislosti s predmetom vašej živnosti. Voľné sú tie najbežnejšie a dostupné prakticky pre každého, náročnejšie budú tie viazané a remeselné, kde sa budete musieť preukázať príslušným vzdelaním alebo certifikáciou.
Naopak, s.r.o-čka sa oplatí pri komplexnejších podnikateľských aktivitách. Hlavným rozdielom je, že kým v prípade živnosti ručíte za prípadné škody celým svojim majetkom, v prípade s.r.o je to len majetok firmy, čo poskytuje ďalšiu vrstvu ochrany pre vašu rodinu a osobný majetok. Platí, že s.r.o je vhodná aj v prípade, kedy vo firme neplánujete zostať len sami, ale mať aj vlastných zamestnancov a viacero konateľov – napríklad, ak “do firmy” idete so svojimi známymi. Miernou komplikáciou môže byť povinnosť preukázať, že dokážete zložiť základné imanie vo výške minimálne 5 000 eur – dnes však už tieto peniaze nemusíte vo firme alokovať a stačí čestné prehlásenie, že týmito prostriedkami disponujete.
Založenie s.r.o. je nutné urobiť elektronicky, pomôžu vám s tým však aj mnohé špecializované firmy, ktoré si za túto službu zoberú malý poplatok.
S s.r.o však prichádza povinnosť vedenia podvojného účtovníctva, ktoré je oveľa náročnejšie. Aj keď vám dnes pomáha špecializovaný softvér (Pohoda) alebo nástroje na vytváranie faktúr (iDoklad.sk), pravdepodobne bude nevyhnutná spolupráca so špecializovanými účtovníkmi.
Na druhej strane, zložitejšie účtovníctvo má aj svoje výhody v podobe odpisov strojov, vozidiel či budov, ktoré vám znižujú daňový základ a tým aj výšku dane. Podvojné účtovníctvo vám tiež umožňuje presné sledovanie záväzkov a pohľadávok a uľahčuje získavanie úverov alebo investorov.
Opäť platí, že v prípade živnosti je odvodová matematika pomerne jednoduchá. Vašou povinnosťou bude platiť odvody do zdravotnej (hneď po založení živnosti) a po roku aj do sociálnej poisťovne.
V prípade s.r.o závisí od toho, akú pozíciu vo svojej firme budete mať. Zdravotné odvody budete platiť vždy. Ak budete vo firme len konateľom alebo si budete vyplácať dividendy (podiel na zisku po zdanení), sociálke sa úspešne vyhnete. Ak sa vo firme zamestnáte, zdravotné aj sociálne odvody bude firma odvádzať podobne, ako v prípade klasického zamestnania.
Keďže odvody sú povinné a platíte ich každý mesiac, je dobré naučiť sa určitej finančnej gramotnosti a na účte si vždy nechať určitú finančnú rezervu. Príde totiž aj povinnosť platiť dane a teoreticky aj DPH a daňové preddavky.
Živnostníci a malé s.r.o by preto na účte mali neustále mať peniaze na minimálne 3 až 6 mesiacov fixných nákladov (odvody, platby za energie, kancelárie, vozový park a výplaty zamestnancov) pre neočakávané udalosti. Pre veľké firmy to môže byť 10 až 30 % ich ročného obratu (príjmov).
Vždy by ste sa mali snažiť udržiavať pozitívny cashflow, teda mať viac príjmov ako výdavkov a peniaze odkladať či investovať.
V prípade živnosti a jednoduchého podnikania vám pravdepodobne bude stačiť notebook a pripojenie na internet. Nemali by ste však zabúdať na poctivé zálohovanie všetkých svojich dát. Zďaleka pritom nemusí ísť len o faktúry, ktoré máte povinnosť archivovať zo zákona.
Vždy sa hodí možnosť jednoduchého vyhľadávania predchádzajúcich projektov pre daného zákazníka. Ak vediete e-shop alebo máte klientov viac, zvážte tiež zavedenie špeciálneho CRM (Customer Relationship Management) softvéru ako je Salesforce, HubSpot či iné, v ktorom vy, ale aj váš tím a oddelenie zákazníckej starostlivosti bude môcť manažovať všetky objednávky a žiadosti klienta.
Pravdepodobne budete potrebovať aj nejakú tú propagáciu. Webová stránka dnes už nestačí, váš web totiž musí byť aj dobre optimalizovaný (SEO) pre vyhľadávače a možno budete chcieť svoj biznis podporiť aj nejakou tou reklamou na sociálnych stránkach či zlepšením pozície vo vyhľadávaní Google.
Ak máte kamennú prevádzku, budete potrebovať, aby bola vidieť na Google Mapách a v prípade, že sa váš tím rozrastie o nových ľudí, bude to chcieť zefektívniť komunikáciu a vedenie rozpracovaných projektov – potom zvážite nasadenie komunikačných a GTD softvérov ako je Slack, Microsoft Teams, Trello či Notion.
Založenie firmy, manažovanie internetového bankovníctva ale aj zálohovanie údajov a komunikácia so zamestnancami či zákazníkmi – to dnes už nie je možné bez neustáleho pripojenia k internetu.
Vaše podnikanie však môže poháňať Business Internet od SWANu. Prinesie mám rýchlu a plne bezpečnú firemnú Wi-Fi sieť a najmä plnohodnotnú podporu riešenia problémov 24/7, vďaka ktorej budete budete chránení pred prípadnými výpadkami a problémami. Nestane sa vám tak, že by váš web či e-shop vypadol a vy by ste prišli o cenné objednávky od vašich zákazníkov, ktorí by medzičasom nakúpili inde.
Samozrejmosťou je tiež VPN pripojenie, vďaka ktorému sa môžu zamestnanci pripájať odkiaľkoľvek, no firemné údaje zostanú celý čas maximálne bezpečné.
SWAN dosiahol v roku 2024 historické finančné výsledky a zaknihoval aj rekordný objem investícií
Slovenský telekomunikačný operátor SWAN, a.s., dosiahol v roku 2024 významné finančné úspechy a pokračoval v strategických investíciách s cieľom konsolidácie telekomunikačného trhu.
03.03.2025
Čítať viacRast ako z vody! Ako správne škálovať internetovú a IT infraštruktúru
Dokáže vaša firma, počítače a internet v nej reagovať na to, ako rýchlo sa rozrastá?
31.01.2025
Čítať viacTrendy v oblasti telekomunikácií na rok 2025: Čo očakávať?
AI, univerzálnejšie zariadenia aj 5G. Ste pripravení? 2025 bude v mnohom prelomovým rokom.
22.01.2025
Čítať viac