Kto nie je na internete, ako by dnes ani nebol! Nehovoríme pritom o influenceroch, ale o našich firmách, živnostníkoch a podnikateľoch.
25.09.2022
Kto nie je na internete, ako by dnes ani nebol! Nehovoríme pritom o influenceroch, ale o našich firmách, živnostníkoch a podnikateľoch.
Podľa vlaňajšieho prieskumu AMI Communications na Slovensku sociálne siete používa až 97 % ľudí vo veku 15-29 rokov. Tí možno (ešte) nemusia byť vaša cieľová skupina zákazníkov, no nezaškodí budovať si s nimi vzťah už teraz a vo vyšších kategóriách sú tieto čísla taktiež extrémne vysoké – nad 60 rokov je to stále 74 %.
Dnes skrátka musíte byť tam, kde sú vaši zákazníci. Mnohým sa nechce vyhľadávať vaše kontaktné údaje na internete, prípadne sa dokonca telefonovať boja.
Facebook, presnejšie Messenger či správy na Instagrame, tak môžete využiť ako primárny kanál na odpovedanie na všetky otázky, sťažnosti, pochvaly a podobne. Môže sa zdať, že takéto riešenie je vhodné skôr pre menšie firmy, pretože orientácia v chatoch nemusí byť najjednoduchšia.
Z Facebooku a Instagram DMs ju však prehľadnejšie zobrazuje napríklad platforma business.facebook.com alebo softvér tretích strán, napríklad Hootsuite.
Ale pozor, možnosť zákazníkom písať vám (vašej biznis stránke na FB) cez Messenger musíte povoliť v jej nastaveniach.
A vedeli ste, že odpisovať môžete aj v prípade, keď za počítačom či mobilom nie ste? Môžete si nakonfigurovať chat bota, ktorý na základné otázky odpovie za vás – ale pozor, rozhodne sa zákazníkom venujte najmä sami.
To, že vaše sociálne siete budú fungovať najlepšie, ak na ne budete prispievať originálnym obsahom, pravidelne a podporovať diskusiu či úspešne zbierať lajky a reakcie, je vám asi jasné.
O tom, aký obsah je pre Facebook a Instagram ten správny, by sa však dalo diskutovať celé dni.
Ako malá reštaurácia sa zrejme zvládnete pochváliť vaším denným menu, ako biznis tepujúci pohovky parádnymi fotkami “pred” a “po”. Ak ponúkate služby, zdieľajte svoje články a blogy, no pamätajte na to, že správa sociálnych sietí je hotová veda a v určitom bode sa možno oplatí zveriť všetko profesionálom, ktorým zaplatíte za tvorbu kampaní alebo pravidelné príspevky.
Internet si totiž pamätá aj všetky prešľapy, chyby a arogantné odpovede zákazníkom v komentároch…
Aký obsah Facebook, Instagram a YouTube tlačia do popredia, a ktorý naopak penalizujú, nie je úplne jasné.
Algoritmy sa navyše neustále menia, no dnes platí, že viac ako fotky môžete skúsiť pridávať krátke 15-sekundové videá, tzv. reels. Dynamické, podporené parádnou hudbou a ideálne zostrihané tak, aby si ich používatelia chceli pozrieť aj viackrát.
Instagram je však stále sieť, kde sa hrá najmä na vizuál a pekný dizajn. Ak teda vyrábate krásny nábytok či predávate oblečenie, instagramový profil je pre vás prakticky nutnosť.
Nebojte sa zaplatiť za profesionálny photoshooting vašich produktov, aby vyzerali čo najlepšie.
Obe siete totiž majú aj možnosť vytvoriť si v rámci profilu malý e-shop, ktorý dokonca môžete spojiť aj s platformou Shopify. Postup je vám teda jasný – zákazník uvidí parádne nové tričko počas browsovania Instagramu, rozklikne si jeho cenu, vloží do košíka a je objednané!
Vždy hľadajte nové trendy a cesty, ako osloviť zákazníkov. Je tu aj TikTok, Twitter či Discord, ktoré možno na Slovensku veľa ľudí nepozná, no nikto nevraví, že svoje produkty a služby musíte ponúkať len v rámci našich hraníc.
@ryanair Drop the @ of who we should roast next 😈 #ryanair #airline ♬ original sound - Socialist_Sigma
A ak už nie na predaj, môžete sociálne siete použiť na štúdium toho, ako sa to správne robí. Na YouTube napríklad nájdete tisíce hodín videí o tom, ako urobiť čo najlepšie TikTik video, ako nafotiť váš produkt či zeditovať parádne video.
Na slovenskom Facebooku zas funguje skupina “Marketeri, copywriteri, SEO optimalizátori ;)” kde si ľudia “z fachu” radia, ako na to.
No a na portáloch ako je jaspravim.sk a zahraničných Upwork alebo TaskRabbit zas nájdete ľudí, ktorí vám vaše sociálne siete budú radi spravovať, vytvoria logo, vyrobia video či podobne.